New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Hans Korff - WaarBenJij.nu New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Hans Korff - WaarBenJij.nu

New Orleans

19 September 2014 | Verenigde Staten, New Orleans

Vandaag werden we gewekt met ontbijt op bed. Een service van het hotel en dat vonden wij natuurlijk heerlijk. Warme croissants met jam, koffie en jus d'orange kregen wij netje op een dienblad aangereikt. Na het een en ander tot ons genomen te hebben was het tijd om New Orleans te gaan verkennen. Wij wilden dit wederom lopend doen en dat hebben we geweten. Allereerst gingen we naar de French Markt een gedeelte van New Orleans waren vroeger handel werd gedreven in slaven en goederen. Nu is het een gezellig gebied vol winkels, restaurants en natuurlijk een markthal met pittoreske stalletjes. Via de oever van de Mississippi kwamen omstreeks 10.00 uur bij de French Markt aan. Tijd voor koffie met beignets een New Orleans lekkernij. Het zijn een soort wentelteefjes met heel veel poedersuiker. Deze hebben we dus even geproefd en het viel niet tegen. Vervolgens de markt en de kade op. Daar lag de Natchez aangemeerd. Een radarsalonboot waar je mee de Mississippi op kan varen. Aangezien je bijna een dag onderweg bent hebben wij dit niet gedaan maar hebben we hem wel even op de foto vast gelegd. Na de markt over gestruind te hebben was het gezien de warmte tijd voor een drankje. We hadden een leuk terras gezien met een Jazzband die daar vrolijk aan het spelen was. Daar zijn we gezellig gaan zitten en je bent zo een uur verder. Vooral omdat het erg gezellig was daar.

We moesten toch weer verder want we wilden nog naar het Louis Amstrongpark. Een park van na Katharina geheel opnieuw is opgezet. De overstroming en stroom hadden bijna niets meer van het park overgelaten. Behalve veel water en vijvers.
Hiervoor moesten we dwars door French Quarter heen wat heel leuk is om doorheen te wandelen. Je waant je even in het oude Frankrijk van de 19e eeuw. Leuke huizen met schitterende balustrades.
Na ongeveer 45 minuten kwamen we bij het park aan. We gingen direct naar binnen en bij de 1e de beste vijver werden we aangesproken door een man. Een uitermate aardige vent die zichzelf de bomendokter noemde. Hij leefde eigenlijk in het park. Hij had ook brood bij zich en verteld ons dat er in de vijver Piranha's zwommen. Wij keken hem vreemd aan en hij vertelde dat die door Katharina in het park gekomen zijn in de vijvers. Om het bewijzen gooide hij een stukje brood in het water. We wisten even niet wat we zagen toen. Vanuit het niets sprongen inderdaad de Piranha's op het brood af. Echt het waren er verschrikkelijk veel. De man zei let op wat wat er gaat gebeuren. Een aantal reigers kwamen ook op het brood af. Althans dat dachten we maar wat gebeurden er? Zodra de Piranha's boven water kwamen pikte zei er zo snel als ze konden een in hun snavel. Al naar gelang de grote van de Piranha duurde het even voor hij hem had weggeslikt. Heel apart om te zien maar wel mooi. Vervolgens gaf de man nog een uitleg over van alles en nog wat met betrekking tot het park. Ook kregen we van hem een geluksnoot. Nog even op de foto met hem en we namen afscheid. Hierop het park doorgelopen met allerlei beelden van Jazz en Blues artiesten. Heel leuk om te zien.

We hadden op de kaart gezien dat naast het park een begraafplaats was. Nu is een begraafplaats niet iets waar je zo maar even naartoe gaat. Maar in New Orleans is dit toch even anders. De mensen worden daar boven de grond begraven. Er staan dan ook enorme graftombes waar je tussendoor kunt lopen. De rede van het boven de grond ligt in een ver verleden. Vele overstromingen zorgden ervoor dat de stad veel te lijden heeft gehad. Om er nu voorts zorgen dat de grafkisten niet wegdrijven als ze onder de grond liggen werden de mensen boven de grond begraven. Ook zijn er allerlei Voodoo verhalen rondom de begraafplaatsen in New Orleans. Deze zal ik jullie besparen.

Het was ondertussen tegen twee uur gelopen en tijd voor de lunch. Een leuk restaurant uitgezocht voor een lekkere hamburger. Na herverkavel van het restaurant zo tegen drie uur voelde wij ons voetjes wel. We zijn terug naar het hotel gegaan en hebben heerlijk in de loungeset gezeten. Tussendoor nog even de Swamptour voor morgen geboekt.

Na een klein middagtukje werden we om zes uur wakker. Mooie tijd om ons op te frissen en lekker uit eten te gaan. Weer richting bourbonstreet waar we ineen van de zijstraatjes een gezellig eettentje vonden waar ze volgens tripadviser heerlijke biefstuk hadden. Dus dit werd hem dan ook. Inderdaad was de biefstuk en de Jambalaya vooraf heerlijk.
Na afloop zijn we naar het national music park of legends gelopen wat midden in Bourbonstreet ligt. Hier speelt elke avond en bluesband die geweldig moest zijn. En wat belangrijk was ze verkochten er Irishcoffee. Ze hadden nog een tafeltje vrij en onder het genot van een Irishcoffee hebben wij heerlijk zitten luisteren naar schitterende Bluesnummers.

Zo kwam er een einde aan een leuke maar inspannende dag waarbij onze voetjes wel te lijden hebben gehad. Maar het was de moeite waard en dan maakt het ook niet uit.
Morgen de Swamptour, waarbij je met een boot en een gids het moeras in gaat varen op zoek naar krokodillen en andere moerasbewoners. Het is tevens onze laatste dag dus dit zou een mooie afsluiting zijn.

Jullie gaan het weer lezen.

• 19 September 2014 - 08:09

Hans En Jol:

Lieve vrienden wat hebben wij genoten van jullie blog zo mooi verwoord zal het nog gaan missen ,
    maar gelukkig hebben wij jullie dan weer hier om alles nog eens in geuren en kleuren te vertellen wij wensen jullie nog een geweldige laatste dag en pas op Hans een hap uit die welgevulde billen is erg aantrekkelijk voor zo een krokodil ;) geniet nog even heerlijk ,een hele fijne terugreis ,en zorg dat jullie snel langskomen voor nog meer mooie verhalen heel veel liefs en knuffels van ons allemaal xxxxx