Dag 5 Nashville - Memphis - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Hans Korff - WaarBenJij.nu Dag 5 Nashville - Memphis - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Hans Korff - WaarBenJij.nu

Dag 5 Nashville - Memphis

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

10 Juni 2016 | Verenigde Staten, Memphis

Vandaag verlaten we Nashville en verplaatsen we ons richting Memphis. De stad van Elvis en het barbecue eten.
Om 09.00 uur vertrokken we en de zo'n begon al aardig warm te worden. Na een uurtje rijden was het tijd voor het ontbijt en zochten we een van de vele restaurants langs de snelweg op. Het was dit keer een restaurant volledig in westernstyle wat er erg gezellig uitzag. Na besteld te hebben moesten sr even wachten, maar dan kreeg je ook wel wat. De tafel stond helemaal vol en we hebben prima gegeten. Daarna de weg richting Memphis vervolgd alwaar we om 13.00 uur aankwamen. De thermometer gaf ondertussen 35 graden aan. Het hotel ligt midden in het centrum incl. Een ondergrondse garage. We kregen een mooie kamer met voor ons uitzicht op de Mississippi en Martin en Sandra op de binnenplaats. Verschil moet er zijn.
Na geïnstalleerd te zijn en de ijskast gevuld te hebben besloten we de stad te voet te verkennen. Eerst maar ff lekker langs de Missisippi lopen en hopelijk een beetje afkoelen. Onderweg raak Martin aan de praat met een lokale dakloze die allerlei verhalen aan ophing en waar we vooral wel en vooral niet moesten komen.
Na een foto van hem met Martin gemaakt te hebben namen we afscheid en liepen we verder. Op een gegeven moment liepen we midden op de set van een filmopname. Een film die zich afspeelt in de jaren 50 en heel veel figuranten waren dan ook gekleed in kleding van die tijd. We hebben even staan kijken en dat was leuk om te zien. We konden niet te lang blijven hangen want om 17.00 uur moesten we in het Peabody hotel zijn voor de dagelijkse eendenshow. Het is namelijk zo dat midden in dit hotel, in de lobby een fontijn staat met een aantal eenden die hierin zwemmen. Deze eenden worden s'morgens vanuit hun nachtverblijf op het dak, met de lift naar beneden gebracht en over de rode loper richting fontijn. Om vijf uur gaat dit ritueel visa versa. Een attractie wat je gezien moet hebben. We waren ruim op tijd en vonden een mooi plekje bij de bar waar een biertje vijf dollar was en een wijntje 14 dollar. De dames namen dus maar een frisje. Om klokslag vijf uur begon het ritueel en stond de lobby vol met publiek. Erg leuk om te zien. Vervolgens onze weg vervolgd richting Bealstreet. Bealstreet is de straat in Memphis waar je moet zijn. Vele restaurants, vaak met live music, en bars met live music zijn hiet te vinden. Ook De beroemde B.B. Kingclub zit hier. Aangezien de temperatuur heerlijk was kozen we voor een bar met een terras. Ook hier speelde een band en het klonk goed. Na een heerlijk drankje begonnen onze magen wat te knorren en kwamen we er achter dat we na het ontbijt niets meer gegeten hadden. Het was ondertussen al 18.30 uur. Aangezien Memphis de stad van de barbecue is wilde wij dat graag eten. Het meisje wat ons bediende gaf aan dat als we naar het beste barbecue restaurant wilde wij naar Rendez-vous moesten gaan. Dit klinkt ook erg Amerikaans. Wil wilden toch haar advies opvolgen en nadat het meisje op kaart had aangegeven waar we moesten zijn begonnen wij aan deze zoektocht. We liepen verder van Bealstreet af en kwamen in een wat rustiger gedeelte. Toen we op de hoek stonden waar volgens ons het restaurant moest zijn zagen we niets. Een lokale zwerver/dakloze kwam naar ons toe en begreep kennelijk direct waar wij naar op zoek waren. Hij wees naar een kleine steeg waar we in moesten lopen. We keken elkaar aan maar het voelde goed en liepen de steeg in. Halverwege zagen wij een bord met de naam van het restaurant. We gingen naar binnen en moesten een trap af naar beneden. Aldaar kwamen wij in een ruimte vol met tafels en stoelen en overal zaten mensen te eten. Het was zo druk dat we weer naar boven werden gestuurd alwaar een bar was. Onze naam zou worden opgeroepen als er een tafeltje vrij was. Na ongeveer 15 min. Was dit ook zo en konden wij weer de kelder in. Bleken er nog meer ruimtes te zijn waar gegeten werd. Al met al zo'n 200 tafeltjes die allemaal bezet waren. Nadat we ons plekje hadden gevonden was de kaart niet al te uitgebreid maar kozen we toch uit wat wij dachten dat lekker was. En het was lekker hoor. Heerlijk vlees gemarineerd en uiteraard weer niet in kleine porties. We hebben ons te goed gedaan aan pork beef en chicken.
Het was echt top. Voor de koffie vertrokken we weer richting Bealstreet en zochten onze serveerster van de middag op om haar te bedanken voor de tip en tevens Irishcoffee te bestellen. Na een uurtje begon de vermoeidheid toe te slaan en besloten we richting hotel te gaan. We hadden Bealstreet nog maar net verlaten of we werden opgeschrikt door heel veel sirenes van politieauto's. Deze reden achter elkaar door een brede straat van Memphis. Het was een ware armada waar geen eind aankwam. Ik zag een collega staan die het verkeer regelde en vroeg wat er aan de hand was. Met tranen in zijn ogen deelde hij mij mede dat het een eerbetoon was aan collega die in de line of duty om het leven was gebracht door een crimineel een week eerder. Ik condoleerde hem en wij hebben nog ven staan lijken. Was erg indrukwekkend moet ik zeggen. Ook het publiek bleef staan en toonde veel respect. Ik zag een wat oudere dame de beide handen van een politieagent pakken en een knikkend gebaar maken. Mooi om te zien.
Toch maar naar het hotel en na een afzakkertje doken we ons mandje weer. Morgen naar graceland, de sunstudio en de pek waar Martin Luther King is doodgeschoten. Jullie gaan het weer lezen.

• 11 Juni 2016 - 11:52

Hanneke:

Ik begrijp niet dat ze jou niet meteen gevraagd hebben als figurant! Wat een gezellig verslag weer Hans, nog heel veel plezier.