Dag 2 Seattle - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Hans Korff - WaarBenJij.nu Dag 2 Seattle - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Hans Korff - WaarBenJij.nu

Dag 2 Seattle

10 September 2018 | Verenigde Staten, Seattle

De 1e nacht was wat onrustig voor ons. Om 19.00 uur ging het licht uit en zijn we als een blok in slaap gevallen, om. Vervolgens om 24.00 weer wakker te worden. Is wat vroeg om er al uit te gaan dus begonnen we aan wat verlaat diner. Dit bestond uit een Italiaans stokbroodje met salami welke voor de zekerheid al hadden meegenomen. Om 01.00 uur toch maar weer de oogjes dicht en dat ging met horten en stoten. Slapen, wakker, slapen, wakker enz enz. Om 06.00 uur waren we er klaar mee en hebben we het koffiezetapparaat maar aangezet. Even kijken op de vele Amerikaanse televisiezenders en we waren weer volledig op de hoogte van zal het wereldnieuws. Na het douchen zaten we om 08.00 uur in de auto om richting Seattle te rijden. Dit ligt om 21 km van ons hotel en zonder files ben je er in 15 minuten.
Onze 1e doel was de Park Place Markt aan de Elliot Bay van Seattle. Een markt waar meer dan 225 lokale ambachtslieden hun waren trachten te verkopen. Onder meer zijn er de beroemde visgooiende visverkopers te zien die vissen van langer dan een meter naar elkaar toe gooien om te wegen. Ook zie je er diverse muziekspelend straatartiesten. Een gezellige boel dus. We waren er vrij vroeg en het was en of erg rustig. Voordeel was dat als voor 09.00 uur je auto parkeerde je de hele dag voor 15 dollar mocht staan. Anders betaal je 4 dollar per uur. We konden alles rustig bekijken en vermaakten ons kostelijk. Opvallend waren de vele groentestallen met een schitterende uitstalling van fruit en groente. Allemaal van formaten die we in Nederland niet kennen.
Ook moesten we nog ontbijten en de 1e scrambeld eggs en eggs with sunnysite waren een feit. Na het ontbijt weer de markt op waar het nu lekker druk was.
Vlak tegen de markt aan kwamen we bij de allereerste Starbucks van de wereld uit. Dit is een toeristische attractie en het was daar dus ook erg druk. Snel even naar binnen en wat foto’s genomen. Koffie hadden we net op dus dat sloegen we over.
Daarna naar de volgende toeristische attractie de gum wall
Mogelijk de vreemdste must see in heel Amerika. The Market Theater Gum Wall, zoals ‘ie officieel heet, zit namelijk vol met gebruikte kauwgompjes. Het resultaat is een plaklaag die op sommige plekken centimeters dik is.
De muur is het resultaat van een traditie die rond 1993 van start ging. Wachtenden voor een theatershow die vlakbij werd opgevoerd, plakten hun Stimorols op de muur en plaatsten er munten in. Medewerkers van dit theater hebben tevergeefs geprobeerd de muur schoon te krijgen, maar dat lukte niet. Uiteindeljk zijn alle pogingen gestaakt en riep het stadsbestuur de Gum Wall uit tot toeristische attractie.

Is de muur dan nooit schoongemaakt? Jawel. Eén keer. In 2015 besloot de Pike Place Market Preservation & Development Authority dat een complete schoonmaak nodig was om erosie te voorkomen. Na honderddertig uur (!) werk werd er in totaal 1070 kilo (!!) van de muur geschraapt.
De wand is sindsdien weer opnieuw bedekt en voorzien van een fikse laag kauwgom. Het stinkt naar zoetigheid en het is adembenemend om te zien

Hierna was het tijd voor koffie en een lekker sigaartje.
Na de koffie naar de kade gelopen waar veel, toeristische, attracties en souveniersshops zijn. Het deed een een beetje aan New York denken. Heel veel reders die hun boottochtjes aanprijzen, een reuzenrad en veel visrestaurant. Na een uur overal langs gelopen te zijn begon onze maag wat te morrelen. Lunchtijd was het zo bemerkte wij op. Na nog even bij Macy’s binnen te zijn geweest en niet te hebben gekocht, gingen wij op zoek naar een gezellig eettentje. Dit was nog niet zo eenvoudig zo bleek. Meerder mensen hadden hetzelfde idee opgevat en overal stonden mensen in rijen tot aan buiten te wachten op een plekje. Uiteindelijk een restaurant gevonden waar we lekker buiten konden zittten eenwaardig we heerlijk gegeten hebben. Allebei namen we een burger met vers gerookte tonijn. Om je vingers bij af te likken. Ook hier mocht je, net als bij de meeste restaurants hier, niet op het terras roken en besloten we na het eten direct af te rekenen en een rookplekken te zoeken.
Hierna terug naar de auto en zijn we gaan siteseeingen. Dwars door Seattle en uiteindelijk kwamen we bij Kerry Park uit. Hier heb je een schitterend uitzicht over de skyline van Seattle na het nemen van foto’s besloten we om retour hotel te gaan. We voelden onze voetjes en de vermoeidheid begon wat toe te slaan. Aldaar aangekomen een heerlijk koel biertje gedronken en een klein uiltje geknapt.
Vanavond ergens in de omgeving eten en niet te laat naar bed. Morgen moeten we om 10.00 uur al in de Boeingfabriek zijn voor een rondleiding. Hoe dat was dat lezen jullie morgen weer.

• 11 September 2018 - 05:08

Lia:

Wat een raar gezicht he al die kauwgom! Daarentegen zien die crablegs er weer erg lekker uit bij die visstal! Her lijkt mij iig een gezellige, levendige stad, veel plezier weer! Xxx